Hoe efficiënt ga jij om met uitlegtijd?

Wat sterk naar voren komt in onze gesprekken met verpleegkundigen over 010NURSE is het struikelblok ‘uitlegtijd’. Dit is de tijd die wordt gestoken in het (herhaaldelijk) uitleggen van dezelfde, praktische dingen op de werkvloer. Volgens verpleegkundigen kunnen we dit veel efficiënter aanpakken. Dat zou best wel eens voor minder werkdruk en meer werkplezier kunnen zorgen… We dachten samen na over oplossingen. Lees er meer over in deze blog!

Een maand uitlegtijd per jaar

In de brainstorm met afdelingen over 010NURSE komt altijd naar voren dat verpleegkundigen heel veel tijd kwijt zijn aan het uitleggen van (dezelfde) praktische dingen op de werkvloer. Het gaat dan vaak om informatie die je niet terug kunt vinden op intranet, via google, in een e-learning of in een protocol. Het moet echt door iemand uitgelegd worden aan een collega.
Het gaat dan bijvoorbeeld om;

  • Antwoorden op de veelgestelde vragen (FAQ) op de afdeling
  • Tips voor het gebruik van apparaten of tools
  • Oplossingen voor struikelblokken of veelgemaakte fouten
  • Gouden adviezen en handigheidjes van collega’s
  • Specifieke stappenplannetjes

We vroegen verpleegkundigen hoeveel tijd zij zouden besparen als ze van bepaalde dingen uitlegvideo’s of stappenplannetjes zouden maken in de leerapp van 010NURSE. Zodat ze studenten en (nieuwe) collega’s daarnaar kon verwijzen in plaats van dat ze het zelf (nog een keer) uit moesten leggen.

Dat zou volgens hen heel veel uitlegtijd schelen.
Een van de verpleegkundigen zei zelfs: “Dat scheelt me een maand uitlegtijd in een jaar”.
Wow…dat is nogal wat.
Waar wij echt van schrokken? Dat de rest hier helemaal niet gek van op keek.

Rotterdamse verpleegkundige zorg

Iedere 8 weken een nieuwe club inwerken

Een andere verpleegkundige vertelde dat ze iedere acht weken een nieuwe club mensen moet inwerken. Co-assistenten, studenten en andere nieuwe collega’s. Die krijgen allemaal dezelfde uitleg. Stellen dezelfde vragen. Maken dezelfde fouten. Hier is ze enorm veel tijd aan kwijt.

“En het is ook niet zo dat iemand na 8 weken helemaal geen vragen meer heeft. Of dat ze alles onthouden na 1x uitleg op de werkvloer. Ze hebben nog steeds begeleiding nodig, dus ze komen naar mij toe. Ook als de volgende lichting al is begonnen met inwerken. Dus het is veel. Ik denk niet dat we het uitleggen van praktische dingen nu efficiënt aanpakken”.

Allebei de verpleegkundigen maken zich hard voor goede begeleiding.
Efficiënt omgaan met uitlegtijd is voor allebei een struikelblok.
Het heeft voor allebei effect op werkdruk en werkplezier.
En dit zijn maar twee voorbeelden. We horen deze uitdaging heel vaak naar boven komen.
Dat moet toch anders kunnen?

Kennisdeling verpleegkundigen Rotterdam

Oplossingen om uitlegtijd te besparen

We gingen samen nadenken over oplossingen. Stap 1 is natuurlijk dat je met jouw afdeling in kaart brengt waar jullie nu heel veel uitlegtijd in steken. Denk samen na over de volgende vragen.

  • Wat zijn veelgestelde vragen op onze afdeling?
  • Wat zijn veelgemaakte fouten?
  • Welke instructie herhalen we (of één van ons) heel vaak in een jaar?
  • Hoeveel uitlegtijd zijn we hier jaarlijks aan aan kwijt?

Als je dit samen in kaart hebt gebracht, kun je het ook efficiënter aan gaan pakken. Hieronder een greep uit de oplossingen die werden bedacht door verpleegkundigen om anders om te gaan met uitlegtijd.

  1. Maak uitleg digitaal: dat scheelt tijd en geeft de kijker autonomie om iets zelfstandig op te pakken.
  2. Maak uitlegvideo’s over FAQ, gouden tips en handigheidjes met apparaten
  3. Maak visuele stappenplannen voor struikelblokken (Zo los je dit op…)
  4. Betrek studenten en nieuwe collega’s bij het ‘vangen’ van gouden tips & instructie

Contact

Heb je vragen? Of wil je meer horen over hoe we efficiënter om proberen te gaan met uitlegtijd vanuit 010NURSE? Stuur ons dan een berichtje via het contactformulier op de website of mail naar info@010nurse.nl